Yılbaşı öncesi alışveriş çılgınlığı tüm kıtayı sardı.. Kara cuma namı diğer" balck friday" aslında şukran gününden önceki Cuma gününe denk gelen gün.
Esasında ne hristiyan dünyasını ilgilendiren özel bir gün ne de resmi tatil. Biraz araştırdım ve tarihteki anılan Balck Friday 1961'de ABD'de bir gazetede yer aldığını keşfettim. işin aslı seyir halindeki otobüs şöförlerinin aşırı kalabalık ve trafik yoğunluğu nedeniyle o güne verdikleri bir isimmiş sadece… işte o gazetenin güpürü:
Bugünlerde yüklendiği anlamla çok zıt bir nedenle ortaya çıkan Black Friday 'de daha az trafik kazası olsun, daha fazla insan zarar görmesin diye başta Wallmart olmak üzere tüm alışveriş merkezleri erken saatte açılıp geç saatte kapanmışlar. Haliyle çalışanların mesaileri daha yoğun geçiyor. Tabi bu çılgın kalabalığı fırsat gören pazarlama dehaları , "sürümden kazanma" stratejisi ile düşük fiyatlarla çok ürün satarak, Black Friday'i yıl içinde en çok hasılat alınan güne çevirmeyi başarıyorlar.
|
1960'larda Kara Cuma indirimi :) |
Yani anlayacağınız 1960'ların Kara Cuma'sı, bugünlerin alışveriş çılgınlığına dönmüş durumda.
ABD'de başlayan bu akım, Kanada'daki mağazalarda müşteri akınına sebep oldu. Öyleki Globe& Mail'in yaptığı araştırmaya göre* Kanadılarıan %60'ı en az 500 Kanada Dolarını Kara Cuma'da harcamayı planlamış ve aynı araştırmaya göre yine Kanadıların %76 sı ihtiyaçlarının %50'sini indirimde olmasını beklentisi içindeymiş bu sene.
Hal böyleyken, indirim yapan yapana. Ancak bir günlük bir etkinlik tüm haftaya yayılmış durumda, Kara Cuma , oldu kara hafta ! Çok ciddiyim, Kanada'nın wallmart'ı sayılan Canadian Tire, Kara Cumayı dört gün sürdürerek kara haftaya bağlayan indirim çılgınlığını Red Thursday ( Kızıl Perşembe) ye çevirdi.
Otobüs şöförlerinden yayılan fısıltılar yıllar geçtikçe tüketici psikolojini etkileyerek alıma itmiş. Kimbilir belki de bu kişiler büyük şirketler adına çalışan isimsiz pazarlamacılardı. Fısıltıların etkisi borsadaki kadar anlık değil yıllara yayılmıştır belki de. Yani tüm senenin içindeki bir günün bu denli önemli olması ilginç doğrusu. Üstelik ne dini ne de resmi bir tarafı var, tamamen toplumsal bir algıya dönüşmüş durumda. Belki de tüketici algısını değiştirebilen piyasa simsarları vardır, borsa simsarları gibi…
Öyle ya , Black Friday ile gerçekten de trafik kayıplarını önlemeyi amaçlanıyor olsaydı, insanlar alışveriş merkezlerine doğru gitmeleri için yollara düşmelerini mi teşvik edilirdi yoksa trafik kontrolünü mü sıkışaştırıcak önleyici tedbirler mi alınırdı? Kimbilir ? Mesela o gün plakalarının son rakamı tek olanlar trafiğe 7-9 arası, çift olanlar 5-7 arası çıkmaldır diye önlem alınabilirdi.. Böylece kara veya lanetli diye anılacak bir Cumamız da olmazdı… Sonuca bakmak lazım kim daha çok karlı diye…
Yorumu size bırakıyorum.