İhtiyar yerküre hızla dönüyor, döndükçe de boğulmaya devam ediyor. Sera gazlarının iklim değişikliğine etkisi , biyolojik çeşitliliğinin azalması nedeniyle insanoğlunun kendi eczanesinin fakirleşmesi gibi nedenler göz önünde bulundurulduğunda yaptığımız seçimlerde yaşadığımız dünyayı düşünmemiz gerektiği ön plana çıkıyor.
Hava kirlenmesinin önemli derecede katkı sağlayan etkenlerden biri süphesiz otomotiv ulaştırma sektörü. Hal böyleyken otomotiv üreticileri ürünlerini geliştirirken çevreyle nispeten daha uyumlu seçenekleri hayata geçirdiler birer birer. Binek araç üreten Honda'dan lüks araçar üreten Bentley'e kadar çevreyle uyumlu veya sıfır emisyon ile çalışan araç modellerini ürün gamlarına koydular bile.
Peki ya içlerinden hangisi daha çevreci ?
Asıl çevre dostu araçların sıfır emisyon salınımı ile elektirikli araçlardır diyebilirsiniz hemen. Yakıtın özelliği ve verdiği karbondioksit emisyonu değeri açısından geleneksel petrol yakıtlı araçların emisyon değerlerine göre düşük değerlerde olması bu araçları da çevre dostu olarak nitelendirilmesine imkan veriyor.
Diğer taraftan da elektrikli araç için de dolu bir aküye ihtiyacımız var. Akünün üretimi safhalarında ortama verilen karbon emisyonları durup düşünmeye değer. O halde hangi kriterleri gözetmeliyiz? Şüphesiz karbon emisyonu en önemli kriter ve tabiki araçların yaşam döngüsündeki karbon ayak izi önemli bir unsur.
Diğer taraftan da elektrikli araç için de dolu bir aküye ihtiyacımız var. Akünün üretimi safhalarında ortama verilen karbon emisyonları durup düşünmeye değer. O halde hangi kriterleri gözetmeliyiz? Şüphesiz karbon emisyonu en önemli kriter ve tabiki araçların yaşam döngüsündeki karbon ayak izi önemli bir unsur.
Mesela Avrupa Birliğine üye olan ülkelerde, taşıt araçlarının kilometre başına gram cinsinden üretilen karbon emisyonlarının değeri küresel bir standart haline geldi bile. Aşağıdaki tablo bu değerlerin bazılarına referans veriyor :
Araç / Güç Tipi
|
Emisyon Değeri
(g/km)
|
EV Green Power
|
0
|
Biodizel SVO B-100
|
0
|
Plug in prius green power
|
56
|
Smart Fortwo
|
88
|
EV grid power
|
94
|
Ford Fiest Econetic
|
98
|
VW
Polo Blue Motion
|
99
|
Toyota
iQ 2
|
99
|
Mini One Cooper
|
104
|
Toyota Prius
|
104
|
Toyota Aygo
|
108
|
Peugot 107
|
109
|
Honda Civic
|
109
|
Ford Fiesta
|
110
|
Fiat 500
|
110
|
Plug in Prius Grid Power
|
114
|
Average sedan
|
165
|
Hummer H3
|
346
|
Avrupa Birliğinde tüm yeni araçlar için 2015 yılına kadar emisyon hedefi 120 g/km. ABD'nin Kaliforniya eyaletinde ise 2016 yılı itibariyle bu değeri 127 g/km ye çekmek. 2007 yılında da 200 den daha fazla Avrupalı araç 120 g/km'den daha düşük emisyonla yollara düştü bile. Yani epey yol katetmişler.
Çevreci araç dendiğinde iki seçenek geliyor insanın aklına birincisi biyodizel yakıtlı araçlar, diğeri ise elektrikli araçlar.
Çevreci araç dendiğinde iki seçenek geliyor insanın aklına birincisi biyodizel yakıtlı araçlar, diğeri ise elektrikli araçlar.
Biodizel araçlar
Biyodizel mevzusu da çevre boyutları yönünden ihtilaflı konulardan biri. Zira B-5, B20 gibi istasyonda satın alınan " biyodizel yakıt" ; aslında üretimi esnasında bol col CO2 ve NOx gazlarına neden olan mahsülden üretiliyor.
Öyleki bazı biyodizel yakıtlar , üretimi esnasında petrol yakıtlarına oranla 28 kat daha fazla CO2 'e neden oluyor çünkü biyodizel elde etmek için, ekilecek ürünler için traşlanan yağmur ormanladırındandır. Zira ormanlar sera gazlarının etkisini azaltan doğal artıcılardır.
Öyleki bazı biyodizel yakıtlar , üretimi esnasında petrol yakıtlarına oranla 28 kat daha fazla CO2 'e neden oluyor çünkü biyodizel elde etmek için, ekilecek ürünler için traşlanan yağmur ormanladırındandır. Zira ormanlar sera gazlarının etkisini azaltan doğal artıcılardır.
Elektrikli Araçlar
Fişe tak çıkar melez araçlar ( PHEV) oldukça ilginç; çünkü hem elektrik hem de fuel oil ile çalıştırılarak, aracın aküden kaynaklı sınırlamalarını ortadan kaldırıyor. Elektrik eğer yeşil olarak elde ediliyorsa oldukça düşük karbon emisyonuna sahip bir araç oluyor aracınız.
Volvo Hibrit |
Elektrikli araçlar yeşil güçle çalışırlarsa , hayat boyu karbon emisyonları sadece, aracın üretiminden kaynaklı olacaktır ki o da yaklaşık 6 ton CO2 tir. Ancak elektrik kömür yakıttan elde edilen bir elektrik ise , elektrikli aracın üretiminden kaynaklı karbon emisyonları sıradan bir aracın üretildiği esnada üretildiği kadar olur ki o da 23 tondur.
Yeni Bir Araç Almak Daha mı Çevreci ?
Mesela eski model bir Ford Taunuss u ele alalım. Bu aracın 22 mpg* benzin tüketen ve 14 yaşında bir araç olduğunu farz edelim. Bu aracın yaşam süresi boyunca ürettiği karbon emisyonlarının %10 u enerji kullanımından, %90 'ı ise üretiminden kaynaklıdır. Renault , CO2 üreten araçlarının, üretiminden kaynaklı emisyon değerinin 6 tona düşeceğini hesaplamış ve bu değer de aracın 40.000 km lik sürüşte ortaya çıkaracağı CO2 emisyonuna eşdeğerdir.
Peki aracımız varsa ne yapabiliriz ?
Aşağıdaki önlemleri alarak aracınızın %30 daha az emisyon üretmesini sağlayabilirsiniz.
- Aracınızın ağırığını hafifletin, bagajınızdaki fazla ve gereksiz yüklerden kurtulun.
- Aracınızın lastik basınıcını sık sık kontrol edin, zara basınç az ise aracınız daha fazla yakıt tüketiyor demektir.
- Şayet 3 kilometreden uzak bir yere gitmiyorsanız yürümeyi deneyin, toplu taşıma araçlarını kullanın
- Aracınızı yüksek devirle çalıştırmayın, aşırı gaz vermeden çalıştırın
- Aracınızı çalıştırırken motrunun ısınmasına izin verin, aracınızı hemen hareket ettirmeyin.
- Aracınızın hızını nazikçe arttırın, ani hız artışları yapmayın
- Seyir halindeyken aracınızın hızını optimize etmeye çalışın, unutmayın ki arttırdığınız her 5 km /sa hız için %5-10 daha fazla yakıt tüketirsiniz.
- Öndeki araçlarla olan fren mesafelerinizi uzun tutun, ani frenlerden kaçının, motor frenini kullanmayı deneyin
No comments:
Post a Comment